Hele 63 ulike kandidater fra hele landet ble foreslått. Juryen står nå igjen med fem finalister som skal kjempe om å bli årets barnehageinspirator 2017.
Publisert:
– Det har vært en vanskelig utvelgelsesprosess med mange dyktige kandidater som kan vise til imponerende kvalifikasjoner. Det har vært omfattende, men når det er sagt så står vi igjen med fem svært gode kandidater i finalen, sier juryen.
Den består av professor ved NLA Høgskolen i Bergen, Gunhild Hagesæther, leder for pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Silje Marie Bentsen og styreleder i PBL, Eirik Husby.
Fem finalister
Her er de fem finalistene som nå kjemper om å bli Årets barnehageinspirator 2017:
Norskfaglig bakgrunn og underviser innenfor kunnskapsområde språk, tekst og matematikk og ABLU. Agnes har mange års erfaring som forsker og forskningsformidler og er brennende engasjert i språket vårt – og ikke minst fremme leseglede og nysgjerrighet hos barna.
Hun ser utdanningen av barnehagelærere som en livsstil. Hun er engasjert i studentene og har varierte undervisningsmetoder og er opptatt av at dannelse er en viktig del av utdanningen. Hun klarer dessuten å relatere teorien til praksis på et forbilledlig vis.
Dette sier studentene om Agnes Margrete:
«Aldri har jeg møtt en dame som utstråler så mye godhet og kunnskap som denne damen. Seminartimene og forelesningene ligger alltid på et høyere nivå enn alle de andre foreleserne.»
«Jeg er sikker på at hun har fått mange barnehagelærerstudenter, inkludert meg selv, til å bli mer opptatt av hvorfor det er viktig å lese for barn og hvordan man kan finne gode bøker for barn.»
Samfunnsfaglig bakgrunn og underviser i samfunn, religion livssyn og etikk, samt ledelse, samarbeid og utvikling. Gjertrud har sin faglige bakgrunn i sosiologi og har drevet aktivt med forskning og utviklingsarbeid i mange år. DMMH har stått i bresjen for å etablere og videreutvikle barnehagelærerutdanning i det sørlige Afrika, og hun har engasjert seg sterk i dette tilbudet. Hun har også et stort engasjement for barn og unges situasjon i samfunnet og i barns rettigheter. Noe hun også videreformidler til studentene. Hun bruker varierte undervisningsformer og er flink til å knytte teori opp mot rammeplanen. Hele veien er det barnet som står i sentrum. Gjertrud vektlegger å gjøre temaene relevante til barnehageprofesjon og praksis i barnehagen.
Dette sier studentene om Gjertrud:
«Hun får deg til å gå fra timene hennes og tenke at dette yrke jeg skal ut i nå, kommer til å bli bra. Ja, jeg vil bli barnehagelærer! Hun er en stor inspirator og grunnen til at jeg fortsatt går på denne utdanningen er mye takket være henne.»
«Selv om hun ikke har en pedagogisk bakgrunn fra barnehagen, har hun gjort at jeg vil bli god i MITT fag og hun har inspirert meg til å jobbe hardt ved å gå hånd i hånd med meg som student.»
Underviser i natur, helse og bevegelse.
Med utdanning som blant annet kjemi-ingeniør og agronom, i tillegg til hovedfag i biologi, har Jan en noe utradisjonell bakgrunn til å ha havnet i barnehagelærerutdanningen. Han er faglig veldig sterk, noe han også er kjent for i internasjonale miljøer, og sterkt engasjert i sitt fag også ut over utdanningen.
Studentene definerer han som faglig dyktig og beskriver han i den sammenheng som et «leksikon». I undervisningen brenner han for studentene, engasjerer og motiverer. Båtvik er en kreativ formidler som tar med seg studentene ut av forelesningssalen.
Dette sier studentene om Jan Ingar:
Han besitter en bemerkelsesverdig mengde kunnskap som han evner å formidle med en sunn blanding av alvor og humor. Hans tilstedeværelse i det han gjør, tar oss med på en «reise» hver gang! Han motiverer, inspirerer og beveger!»
«Han er som et levende leksikon når det gjelder naturens verden og han er ikke redd for å bli kjent med elevene sine. Han inspirerer meg til å ville bli en barnehagelærer som lærer barna om naturen og al gleden og læren vi finner i den.»
Underviser i pedagogikk. Kommer opprinnelig fra Tyskland, men kom til Norge som 20-åring hvor hun har viet hele sitt yrkesliv til barnehagesektoren. Monica er opptatt av å fremheve det pedagogikkfaglige i sin undervisning og er profesjonsrettet i sitt faglige arbeid. Hun ønsker å formidle at «pedagogikk handler om å ville noe».
Som hun selv sier; mitt ønske er å vise studentene hvor betydningsfull tilsynelatende små episoder i barnehagehverdagen er. Leken vektlegges stort i Monicas undervisning og hun er opptatt av at studentene gjennom internasjonale kontakter skal få en ballast for møtet med mangfoldet – både i studietiden og arbeidet i barnehagen.
Dette sier studentene om Monica:
«Hun besitter utrolige mengder kunnskap som hun deler med stor innlevelse og voldsomt engasjement. Som lærer er hun også en som bryr seg mye om studentene sine. En lærer som skaper glede og engasjement rundt jobben som barnehagelærer. Hun får oss til å ville gjøre en god jobb og til å være nysgjerrige på barna.»
"Monika har en fantastisk evne til å lære bort pensum fra pedagogikkfaget. Jeg som student blir selv ekstra engasjert og motivert når denne foreleseren har undervisning.»
Underviser i pedagogikk. Randi Elisabeth er en foreleser som ser ut over utdanningen og har hele tiden i fokus det viktige mandatet studentene vil få som profesjonsutøvere. Hun holder seg godt oppdatert på nyere forskning og er faglig solid.
Randi er opptatt av å ha varierte undervisninger og er flink til å utfordre studentene til å se på sine egne individuelle egenskaper sett i sammenheng med yrket de skal ut i. Hun vektlegger at det studentene lærer i utdanningen skal ha overføringsverdi til arbeidet i barnehagen. Hennes studenter skal bli stolte av yrket og faglig kritiske og modige som barnehagelærere.
Dette sier studentene om Randi Elisabeth:
«Jobber intenst med å sikre gode barnehagelærere med å dele sin kunnskap og erfaring. Hun er alltid tilgjengelig for veiledning, både for studenter og tidligere studenter. Hun er ei dame med bein i nesa, som inspirerer oss til å vise yrkesstolthet.»
«Hun er en inspirerende foreleser som gir oss god kunnskap og klarer å engasjere alle elevene slik at ingen sitt med telefonen eller gjør andre ting i undervisningstida.»
– Etter å ha gått igjennom alle kandidatene, kan vi fastslå at det er mange dyktige og inspirerende forelesere som viser et stort mangfold og høy kvalitet. Og det er ildsjeler ved landets barnehagelærerutdanninger rundt om i landet som brenner ekstra mye for jobben og faget sitt, sier Silje Marie Bentsen. – Vi er også veldig glade for å se at vi blant årets kandidater har god geografisk spredning og at de har ulik bakgrunn og fagområde, sier Hagesæther. – Felles for kandidatene er at de bruker sitt brennende engasjement på faget og det smitter over på studentene. Vi ser også et klart og tydelig barnehageperspektiv i undervisningen hos de fem finalistene. Det de lærer bort skal være overførbart til praksisfeltet.