Kvalitet og kompetanse er et av hovedsatsningsområdene i PBLs strategiplan for perioden 2021-2023.
«PBL vil i landsmøteperioden 2021-2023 ha som en prioritert oppgave å jobbe målrettet med å skape høykvalitetsbarnehager for å øke kvalitet og kompetanse i alle medlemsbarnehagene, og gjennom samarbeid med andre aktører være en viktig bidragsyter i arbeidet for økt kvalitet i sektoren som helhet», heter det i strategiplanen.
Spennende arbeid
Derfor har PBL fulgt prosessen med en NOU om kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole med ekstra interesse.
PBL har også vært representert ved styremedlem Torstein Johannessen i utvalget, som onsdag leverte sin rapport til kunnskapsminister Tonje Brenna.
Rapporten har fått navnet «Med videre betydning – Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole».
Fire konkrete forslag
I rapporten legger utvalget, som har vært ledet av professor Sølvi Mausethagen, frem flere konkrete forslag.
Disse kan oppsummeres slik:
Mer kompetanse – høyere kvalitet
PBL-direktør Jørn-Tommy Schjelderup sier at mange av idéene som løftes frem i rapporten er spennende.
– Mer kompetanse fører til høyere kvalitet på barnehagetilbudet, og bedre muligheter for etter- og videreutdanning vil gjøre det mer attraktivt å bli værende i barnehagen for barnehagelærerne. Det er også spennende at utvalget har pekt på en modell for veier å gå til en mastergrad, noe vi gjennom strategiplanen også løfter frem verdien av, sier Schjelderup.
Må følge ressurser
Han understreker at det er viktig å være ambisiøs på sektorens vegne, men at ambisjoner alene ikke er nok.
– Dersom alle barnehager skal kunne levere på slike ambisjoner, må det følge en finansiering med, som sikrer reell likebehandling. I tillegg må alle barnehager – uavhengig av eierskap, geografi og størrelse – ha praktiske og ressursmessige forutsetninger for å oppfylle slike krav, sier Schjelderup og påpeker:
– Behovet for kompetanseheving for fremtiden må ikke få gå på bekostning av tilbudene her og nå. Skal forslagene settes ut i livet, må vi derfor ha bemanning nok til å kunne sende ansatte på etter- og videreutdanning, og til å kunne drive veiledning og oppfølging av nyutdannede. Og ikke minst må midler til å kunne lønne barnehagelærere med mastergrad innarbeides i finansieringssystemet.
Likebehandling og jevnere kvalitet
GoBaN, det største forskningsprosjektet som er gjort på barnehager i Norge, viser at det er for ujevn kvalitet mellom gode barnehager og mindre gode barnehager.
Jørn-Tommy Schjelderup mener likebehandling av barnehager, på tvers av kommunegrenser og med jevnere tilskuddssatser, vil være det første viktige steget mot høyere og jevnere kvalitet i barnehagesektoren, og mot å strekke seg mot ambisjonene til utvalget.
– Problemet med store variasjoner i driftstilskudd registrerer vi at utvalget også påpeker i rapporten. Vi forutsetter at dette også blir tatt med videre når myndighetene skal jobbe videre med denne NOUen, sier Schjelderup.