Ansatte i prøvetid? Husk oppfølging og tilbakemelding!

Ordningen med prøvetid har som formål å gi arbeidsgiver og arbeidstaker en periode på inntil seks måneder til å vurdere om stillingen passer for arbeidstakeren. Illustrasjonsfoto: Getty Images

Ansatte i prøvetid? Husk oppfølging og tilbakemelding!

I starten av et nytt barnehageår har mange barnehager nyansatte med seks måneders prøvetid. PBL-advokat Anne Vikjord oppfordrer arbeidsgiverne til ikke å ta for lett på sitt ansvar for at prøvetiden forløper slik den skal.

Publisert:

– Hvis du vil si opp en ansatt i prøvetiden, er det første spørsmålet du får tilbake: «Har du sørget for at den ansatte vet hva som forventes av ham eller henne i jobben?»

Det sier Anne Vikjord. Som advokat i PBL opplever hun at det er varierende praksis knyttet til prøvetid blant medlemsbarnehagene.

Ikke alle er flinke nok

– Min erfaring er at hvis de ansatte fungerer godt i prøvetiden, er mange barnehageledere ikke så nøye med oppfølgingen. Og så er dessverre min erfaring også at hvis ting ikke fungerer optimalt, så er det en del arbeidsgivere som ikke er flinke nok til å ta tak i problemene med én gang, sier Vikjord.

– Dessuten opplever vi å få telefoner i januar – og prøvetiden går ut i februar – fra barnehager som ønsker å avslutte arbeidsforholdet. Og når vi spør om hvordan oppfølgingen har vært gjennom prøvetiden, så har den ikke vært god nok og heller ikke godt nok dokumentert, legger hun til.

Anne Vikjord er advokat i PBL.

Oppsigelse krever saklig begrunnelse

Ordningen med prøvetid har som formål å gi arbeidsgiver og arbeidstaker en periode på inntil seks måneder til å vurdere om stillingen passer for arbeidstakeren. Skal en prøvetid være gyldig, må den avtales skriftlig.

For prøvetiden er det mulighet for kortere gjensidig oppsigelsesfrist. Men Anne Vikjord understreker at kravet til saklig begrunnelse for oppsigelse også gjelder i prøvetiden.

– Derfor er det også svært viktig at arbeidsgiver sørger for å dokumentere alt som kan være relevant dersom man i løpet av prøvetiden konkluderer med at arbeidsforholdet bør opphøre, sier hun.

Evalueringsmøter

Anne Vikjord oppfordrer barnehagene til å gjennomføre minst tre evalueringsmøter med den nyansatte i løpet av prøvetiden.

 – Gjennom disse møtene får både arbeidsgiver og arbeidstaker anledning til å ta opp viktige spørsmål om arbeidsforholdet. Man vil kunne drøfte hvordan den ansatte oppfyller arbeidsgiverens forventninger – og likeledes i hvilken grad arbeidsgiver gir arbeidstaker den støtte og opplæring som arbeidstakeren forventer.

Skjema med viktige spørsmål

PBL har utarbeidet et skjema som kan benyttes under disse møtene. Gjennom å følge punktene på skjemaet, vil partene komme seg gjennom viktige spørsmål knyttet til prøvetiden. For eksempel:

  • Tar arbeidstaker ansvar for de arbeidsoppgaver som hen er satt til å gjøre?
  • Står arbeidsutførelsen til det arbeidsgiver med rimelighet kan forvente?
  • Viser arbeidstaker den interesse for jobben som var forventet?
  • Hvordan klarer arbeidstaker å bruke sin faglige kompetanse i det daglige arbeidet?
  • Svarer arbeidstakers faglige kompetanse til arbeidsgivers rimelige forventning?
  • Er opplæringen korrekt tilpasset med tanke på fremdrift?
  • Får arbeidstaker den hjelp og støtte som hen forventer?
  • Overholder den ansatte de interne retningslinjer (f.eks. varsling ved fravær)?
  • Møter den ansatte punktlig til arbeid?

Har du spørsmål om oppfølging av ansatte i prøvetid? Ta kontakt med en av PBLs rådgivere eller advokater, telefon 75 55 37 00 eller e-post pbl@pbl.no.