I sitt opprinnelige forslag til statsbudsjett for 2025 hadde regjeringen lagt inn 250 millioner kroner i økte overføringer til kommunene og begrunnet disse midlene med behov for økt bemanning i barnehagene.
Etter forhandlingene med SV er det lagt inn ytterligere 550 millioner kroner med samme begrunnelse. Midlene er en del av de frie overføringene til kommunene og dermed ikke øremerket et spesifikt formål.
Klare forventninger
Imidlertid mener PBL at føringen fra Stortinget, ved at de økte overføringene er begrunnet med behovet for bedre bemanning i barnehagene, likevel bør forplikte kommunene til å styrke satsingen på barnehager – både kommunale og private.
– Når Stortinget bevilger 800 millioner kroner til å styrke bemanningen i sektoren, forventer PBL for det første at pengene primært går til å dekke kostnader til å kunne øke bemanningen i barnehagene. Og for det andre forventer vi at barn og barnehager likebehandles når pengene fordeles, sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup i PBL.
Opplever utfordringer
Mange barnehager opplever større utfordringer enn før med å ha tilstrekkelig grunnbemanning og pedagogdekning. Også når det gjelder tilgangen på kvalifiserte vikarer, er det flere steder betydelige utfordringer.
Mange private barnehager har dessuten så lave tilskudd at det oppleves økonomisk uforsvarlig å bruke penger på vikarer ved korttidsfravær.
– Behovene er ulike, fra område til område og fra barnehage til barnehage. Det må derfor være en viss grad av fleksibilitet i hvordan de ekstra midlene disponeres på kort sikt. Men uansett hva man ønsker å gå for de enkelte stedene, er det viktig at midlene går til å styrke kvaliteten i barnehagene og at de private barnehagene behandles likt og får samtidig finansiering med kommunale barnehager, sier Jørn-Tommy Schjelderup og legger til:
– Fra før vet vi at private barnehager får rett i overkant av 80 kroner i driftstilskudd for hver 100 kroner kommunene har i driftskostnader til egne barnehager. Denne forskjellsbehandlingen må vi sørge for å minke, ikke øke.
Viktig å prioritere
Mange private barnehager har nå over flere år gått med underskudd. Tilskuddsnivået i flere kommuner gir ikke bærekraftig drift med tanke på lovpålagte kostnader knyttet til bemanning med lønns- og pensjonsforpliktelser som er tariffbundet. For å sikre et forutsigbart og godt tilbud, er det derfor viktig nå at kommunene prioriterer styrking av barnehagene, sier Schjelderup.
PBL vil fremover følge med på hvordan kommunene disponerer de økte midlene de er tildelt. Erfaringsmessig er det ingen automatikk i at bevilgningene som er begrunnet med behov for styrking av barnehagene, faktisk brukes i barnehagene.
– Vi registrerer at mange kommuner oppgir at de er i en presset økonomisk situasjon og at presset på de kommunale tjenestene er stort. I denne situasjonen er det dessverre ingen selvfølge at de økte overføringene fra staten, nå på til sammen 800 millioner kroner, blir brukt i barnehagene. Men her har barnehagene i de enkelte kommunene er gyllen anledning til sammen å følge opp og ansvarliggjøre de lokale politikerne, sier Schjelderup.
Samarbeid med kommunale?
Dette lokale påvirkningsarbeidet kan gjerne gjøre sammen med de kommunale barnehagene, da alle kommunens barnehager har felles interesse av at midlene brukes på det de er tiltenkt. I kommuner med PBL-lokallag oppfordres lokallagene til å ta en koordinerende rolle i arbeidet med å følge dette opp lokalt.
Dette er penger som kommunene ikke hadde tatt høyde for når de første budsjettforslagene ble utarbeidet. Det er derfor legitimt å komme med innspill som hever kvaliteten innenfor ny budsjettramme og kanskje reversere planlagte kutt som reduserer tilbudet. Konkret kan barnehager følge opp lokalt med å levere inn høringsinnspill til budsjett der det er åpnet opp for det. Det er også mulig å gi direkte innspill til utvalg innen oppvekst og politikere som sitter i kommune- eller bystyre som skal vedta dette.
Hvor mye får din kommune?
Hvor mye utgjør de økte bevilgningene på 800 millioner kroner for din kommune?
Dette er det ikke offentliggjort noe konkret regnestykke på. Men PBL har her gjort et anslag over hvor mye hver enkelt kommune vil kunne få gjennom denne ekstrabevilgningen dersom beløpet fordeles flatt etter antall innbyggere i alderen 1-5 år.
Tallene er ment å skulle gi en pekepinn på omtrent hvor mye penger som går til hver kommune, og avvik vil forekomme.