Kompetansetiltak: Psykososialt barnehagemiljø og barn med behov for spesiell tilrettelegging

Kompetansetiltak: Psykososialt barnehagemiljø og barn med behov for spesiell tilrettelegging

Publisert:

Har din barnehage behov for økt kompetanse på psykososialt barnehagemiljø og barn med behov for spesiell tilrettelegging? Da kan dette kompetansetiltaket være noe for deg. Kostnader kan dekkes gjennom Rekom- og/eller Kompetanseløftet midler. Meld din interesse nå - søknadsfrist 1. februar 2025.

Toårig kompetansetiltak: Oppstart høsten 2025

PBL, Barnas verneombud og Universitetet i Innlandet tilbyr kompetansetiltak for barnehager gjennom Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling (Rekom-ordningen) innen kompetanseområdene Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser og Barn med behov for spesiell tilrettelegging. Da kan dette nettbaserte kompetansetiltaket med tilhørende samlinger være noe for deg.

Du kan nå melde din interesse ved å fylle ut skjema under. Når skjemaet er fylt ut og sendt inn, vil Universitetet i Innlandet (iNN) og Private Barnehagers Landsforbund (PBL) ta kontakt og bistå i søkeprosessen om deltakelse.

Pilotering av kompetanseområdene ble gjennomført i perioden 2021-2023. En fersk evalueringsrapport viser til resultater om at tiltaket fungerer. Deltakelse i barnas verneombud har bidratt til økt kompetanse og endring av barnehagens praksis ifølge funnene i evalueringen. Nå vil vi tilby andre barnehager å delta!

Meld din interesse

Innhold og mål med tiltaket

Mål med kompetansetiltaket Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser og Barn med behov for spesiell tilrettelegging er at:

  • Barnehagene som deltar, skal kunne arbeide systematisk i møte med det enkelte barn og barnegruppen.
  • Alle barn inkluderes i barnehagefellesskapet.
  • Alle ansatte har kompetanse på inkludering og ekskludering, og legger til rette for at barna utvikler inkluderingskompetanse i barnehagen.
  • Barnehagen skal i større grad arbeide bevisst, alene eller sammen med andre aktører som for eksempel BUP og PPT i laget rundt barnet.
  • Det skapes god sammenheng mellom spesialpedagogikk og inkluderende praksiser i det allmenpedagogiske tilbudet. Felles forståelse for begrepene «inkludering» og «spesialpedagogisk hjelp» vil være avgjørende.
  • Barnehagen skal utvikle større forståelse for når barn har behov for spesialpedagogisk hjelp.

Inkludering og tilhørighet

Innenfor kompetanseområdene Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser og Barn med behov for spesiell tilrettelegging rettes blikket mot kjerneverdiene inkludering og tilhørighet. Dette danner et viktig bakteppe for å finne gode løsninger for alle barn i barnehagen.

Å finne gode løsninger gjøres best i fellesskap, og det jobbes derfor med kompetanse på kollektiv refleksjon i kollegiet. Barnehagene som deltar, vil bruke tid på å se på egen praksis. Er det for eksempel noen aktiviteter og rutiner som ødelegger for felleskap og inkludering?

Dette sier tidligere deltakere

  • Arbeidet med barnas verneombud har gjort at alle ansatte er mer tett på og følger med, observerer og er mer til stede for barna.
  • Vi valgte å bruke tid og ressurser på det, og gikk helhjerta inn i det. Slik fikk vi alle med, og hadde gode refleksjonssamtaler sammen.
  • Vi har vært med på flere kompetansetiltak før, men ikke over så lang tid, og dette har vært det beste med tanke på å inkludere alle ansatte.
  • Jeg forventet å få fagkunnskap jeg kunne formidle videre eller vi kunne dele her i barnehagen. Det fikk vi!
  • Et av de viktigste programmer og bevissthetsløft for barnehager.

Meld din interesse 

Du kan nå melde din interesse og motta informasjon om videre søknadsprosess. Det er uforpliktende å melde interesse, men fristen for å søke Rekom-midler er 1. februar 2025.

Meld din interesse

Kontakt oss

Har du spørsmål? Ta kontakt med en av oss:

Kristine Rishaug Ruus, PBL, på epost: kristine.ruus@pbl.no

Finn Roger Sørseth, INN, på e-post: finn.sorseth@inn.no.