I 2023 ble det 78 flere barn i kommunale barnehager og 1892 færre i ikke-kommunale barnehager. – Dette handler først og fremst om at finansieringen av private barnehager ikke er bærekraftig, sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup i PBL.
I en urolig verden er mange barn rammet av krig og konflikt. Den årlige TV-aksjonen samler i år inn penger til Redd Barna og deres arbeid for å gi barn mulighet til å leke, lære og leve i fred. Barnehager kan engasjere seg i årets TV-aksjon på ulike måter.
Når Friluftslivets uke arrangeres 2.-10. september, inviteres alle i hele Norge til å bli med ut i naturen. I PBLs aktivitetsbank finner du mange tips til gode aktiviteter for barnehagen.
Forskjellen på kostnader i kommunale barnehager og tilskudd til private barnehager har aldri vært større enn i 2021 og 2022. – Disse tallene viser at private barnehager sparer skattebetalerne for betydelige beløp. Samtidig er de en urovekkende bekreftelse på at den økonomiske bærekraften for de private barnehagene er borte, sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup i PBL.
Like god kvalitet som i kommunale barnehager. Mye større mangfold. Avgjørende for full barnehagedekning. Og betydelig større samfunnsøkonomiske besparelser enn tidligere beregnet. Det er sentrale funn i en fersk rapport som konsulentselskapet Menon Economics har laget om private barnehager, på oppdrag fra PBL.
Barnehagestrategien til kunnskapsminister Tonje Brenna har ikke støtte i befolkningen: I en ny undersøkelse fra analysebyrået YouGov kommer det frem at 77 prosent av befolkningen mener barnas foreldre selv må få bestemme hvilken barnehage barna deres skal gå i.
Private barnehager hadde 1.657 færre barn per 15. desember 2022 sammenlignet med samme dato året før. Det var også en nedgang på 99 private barnehager denne perioden. Samtidig øker antall barn i kommunale barnehager.
Et offentlig utvalg leverte denne uka en NOU, med en rekke forslag for «et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole». PBL er grunnleggende positiv til tiltak som kan styrke kompetansen blant ansatte i barnehagene. – Samtidig er det viktig at arbeidet med kompetanseutvikling styrker tilbudene, og ikke går på bekostning av dem. Det fordrer mye ressurser og likeverdig behandling, sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup i PBL.
Alle landets barnehager og skoler blir i disse dager invitert til å delta på en spørreundersøkelse om masterkompetanse, etter- og videreutdanning i barnehage- og skolesektoren. – Det er kjempeviktig at medlemsbarnehagene svarer på undersøkelsen og dermed får sin stemme hørt, sier styremedlem i PBL, Torstein Johannessen.
Det er 3.700 færre barnehagebarn nå sammenlignet med for et år siden. Og det mangler fortsatt 2.200 barnehagelærere før alle kommunale og private barnehager klarer å oppfylle pedagognormen fra 2018.
Lesing, språk og bøker er viktig for barns språklæring i barnehagen, men kunnskap om hvordan arbeidet foregår i praksis i norske barnehager, er mangelfull. Nå håper forskere at barnehagene skal gi dem viktige svar i en spørreundersøkelse.
For å få bedre innsikt i barnehagehverdagen vinteren 2021 ber Utdanningsdirektoratet alle barnehager om å rapportere inn viktige data om aktiviteten i januar og februar.
Barnehagene mener de har håndtert koronasituasjonen bra og er i stor grad fornøyd med myndighetenes håndtering. Men bekymringen for å ikke gjøre nok for sårbare barn og utslitte ansatte trekker ned.
I rapporten «Private aktører i velferdsstaten» har Velferdstjenesteutvalget undersøkt pengestrømmer og lønnsomhet i den private delen av den offentlige velferden. Hovedinntrykket rapporten gir er at urimelig fortjeneste til private aktører ikke synes år være et omfattende problem, men det er også en viss usikkerhet rundt flere spørsmål.
I løpet av kort tid vil alle landets barnehager motta en undersøkelse om barnehagens implementering av rammeplan. PBL oppfordrer alle medlemsbarnehagene til å delta på denne studien.
I den ferske OECD-rapporten TALIS Starting Strong kommer det frem at 97 prosent av de barnehageansatte er fornøyde med jobben sin. Tilfredsheten gjenspeiles i at få ansatte slutter i jobben.
Kunnskapsdepartementet er i gang med stortingsmeldingsarbeidet om tidlig innsats og inkluderende fellesskap, og ønsker gjerne innspill fra barnehagene.
Det hersker en del usikkerhet om hvilken stillingstype du må ansette nye pedagoger i for å oppfylle vedtatt pedagognorm. Det trenger ikke å være pedagogisk leder.