Mandag 2. desember åpner registreringen av lønnsdata for alle ansatte i medlemsbarnehager i PBLs tariffområde. I mange år var det frivillig å levere lønnsdata til PBL, men landsmøtet vedtok i mai 2015 at samtlige barnehager med PBL-tariff er forpliktet til å sende inn lønnsdata.
I år er fristen for innrapportering satt til 23. desember
– God og nøyaktig lønnsdata er meget viktig i forbindelse med lønnsoppgjøret våren 2025. Det vil bidra til mer effektive forhandlinger og ikke minst gjøre det langt enklere å beregne de økonomiske konsekvensene oppgjøret har for barnehagene, sier økonomi- og statistikkanalytiker Lena Johnsen ved samfunnsøkonomisk avdeling i PBL.
Brutto lønn i november
Registreringen åpner 2. desember og varer til 23. desember. Det er brutto månedslønn for alle ansatte i barnehagen i november 2024 du skal registrere.
Alle medlemsbarnehagene som skal sende inn lønnsdata, vil få en e-post fra PBL med nærmere informasjon om registreringen. Her vil det være lenke til selve registeringssiden, hvor du må legge inn mobilnummeret ditt for deretter å få tilsendt passord på SMS.
Dersom du har lønnsdataene fra din barnehage lett tilgjengelig, vil selve registreringen ta om lag ett minutt per ansatt.
Noen unntak
To grupper medlemsbarnehager behandles særskilt og trenger ikke registrere lønnsdata selv.
Den ene er barnehager som er lønnskunde hos PBL Regnskap. PBL importerer selv inn data fra disse barnehagene.
I tillegg har større konsern fått mulighet til å sende inn lønnsdata samlet for alle barnehagene, noe flere aktører har takket ja til.
– Med unntak av disse to gruppene er det svært viktig at alle barnehagene som mottar e-post om lønnsregistrering fra oss 2. desember, går inn og registrerer dataene, understreker Johnsen.
Ta eventuelt kontakt med Lena Johnsen på samfunnsøkonomisk avdeling i PBL for å avtale annen elektronisk overlevering av lønnsdata.